Honda Dio en een hippie inwording


Honda Dio


Honda India heeft een select groepje motorjournalisten uitgenodigd om in exotisch Goa de Honda Dio te testen. Een slimme zet van Honda omdat Goa met zijn heerlijk slingerende wegen en aangename temperatuur de ideale ingrediënten heeft voor een roadtest.


Na een eenvoudig maar goed ontbijt werden we voorgesteld aan onze partner voor de dag: de Honda Dio. Eerst maar even de harde cijfers. We hebben te maken met een 102 cc, één cilinder 4 takt. De Dio brengt een spectaculaire 7 pk aan de straat en heeft een koppel van 7,8 nm. Dat zijn cijfers die er niet om liegen.


De vormgeving: tja, het is een Honda. Niemand heeft hier slapeloze nachten van, maar je kan er mee voor de dag komen.


Tijd om de cijfers in de praktijk te testen. De eerste meters geven meteen een verassing. De acceleratie is fenomenaal. Je trekt er bij wijze van spreken de klinkers mee uit. Dat genoegen duurt echter niet lang. Twee seconden later is de versnelling aanzienlijk milder. Tot 60 km/h gaat allemaal aardig vlot waarna een ware cavaliertocht begint naar een top van bijna 90 kilometer per uur.


De Honda Dio is zeer lichtvoetig. Natuurlijk, dat hebben de meeste scooters, maar de Dio is bijzonder agiel. Toch voelt hij tijdens het cruisen tussen 40 en 60 km/h vertrouwd aan (ondanks de 12” wieltjes). De bochtige en glooiende wegen van Goa zijn als het ware gemaakt voor dit soort lichte scooters.


De remmen zijn nipt voldoende om op tijd te kunnen stoppen voor (letterlijk) heilige koeien. Van de vering had ik meer verwacht. Het is adequaat, maar echt niet meer dan dat. Natuurlijk is het oneigenlijk gebruik om met de Dio off road te gaan. Echte motorjournalisten gaan verder waar de weg, uhm weg is. Zo merk je namelijk meteen hoe een motor in elkaar is geschroefd. En, het mag worden gezegd, hier houdt Honda zijn belofte: de Dio rammelt off road niet meer dan nodig.


Conclusie: Honda zet met de Dio een zeer concurrerend model in de (Indiaase) markt. Na enkele meters ben je meteen vertrouwd met de scooter. Het is geen hoogvlieger, maar met 39.000 Roepies (650,00 Euro) uit de showroom in Chennai, een koopje. Na een middagje tuffen door weelderig groen Goa moest ik drie liter loodvrij tanken. Dat komt neer op 1 liter per 40 kilometer. Mind you, gecombineerd stadsverkeer, landweg en enkele kilometers off road.


Testrijden in Goa. Och, iemand moet het doen…